MULTI-TIRE
البته توجه کنید که گفتم معمولا
در گذشته مراجعه سورس نرم افزار برای رفع خطا و یا ارتقا کاری سخت و طاقت فرسا بود
خوشبختانه پس از ظهور uml و عمومی شدن برنامه نویسی شی گرا در میان اکثر برنامه نویسان اهمیت برنامه نویسی چند لایه ای روز به روز نمایان شد همچنین با قوت گرفتن نرم افزارههای تحت جاوا و دات نت
این مساله به قوت مطرح شد
عمدتا برنامه نویسی چندلایه از 3 لایه به ترتیب زیر استفاده می کند
1- database layer
2- business layer
3- presentation layer
اکنون با یک مثال خیلی ساده نحوه تفکیک ومفهوم این 3 لایه را شرح می دهیم
فرض کنیم که یک بانک اطلاعاتی تحتsql – server داریم و می خواهیم از یک برنامه کاربردی به داخل این بانک اطلاعاتی رکوردی را اضافه کنیم
خوب اگر برنامه نویس دات نت هستید ابتدا
1- باید sqlconnection تعریف کنید که به بانک اطلاعاتی دسترس پیدا کند سپس sqlcommand برای اضافه کردن تعریف می کنیم
2- به پارامترهای sqlcommand مقدار می دهیم و آنها را به بانک اطلاعاتی ارسال می کنیم
3- اطلاعات را از کاربر بواسطه interface form در یافت می کنیم و به پارامترهای sqlcommand نسبت می دهیم و سپس نتیجه شکست یا موفقیت آمیز بودن عمل را به کاربر اعلام میکنیم
اکنون اگر به عملیات بالا خوب دقت کنید خواهید دید که ما می توانستیم تمام مراحل بالا را در سه لایه به ترتیب زیر تفکیک کنیم
1- در لایه اول یعنی database layer رشته اتصال به بانک اطلاعاتیی ودستور sqlcommand با پارامترهای آن
2- در لایه دوم business layer با فراخوانی لایه سوم اطلاعات را گرفته و پس از انجام عملیات بر روی آن به لایه اول فرستاده و از انجا به بانک اطلاعاتی
3- وسرانجام لایه سوم که می توان آن را لایه interface نیز نامید این لایه اطلاعات را مستقیما از کاربر دریافت میکند یا می تواند اطلاعات را به کابر نمایش دهد
از بزرگترین مزایای این سبک این است که شما اگر بخواهید نرم افزار تحت ویندوز یا تحت وب بسازید
با داشتن 2 لایه اول کافیست لایه سوم یکی برای تحت ویندوز و یکی برای تحت وب بسازید و لزومی نخواهد بود که همه را از اول بنویسید
علاوه بر ان می توانید با استفاده از uml براحتی پروژه خود را مستنند سازی کنید همچنین تقسیم سپس بواسطه دستوراتی عملیات انجام می شود در برنامه نویسی گذشته تمام عملیات معمولا در یک ساختار یا فایل قرار می گرفتند
البته توجه کنید که گفتم معمولا
در گذشته مراجعه سورس نرم افزار برای رفع خطا و یا ارتقا کاری سخت و طاقت فرسا بود
خوشبختانه پس از ظهور uml و عمومی شدن برنامه نویسی شی گرا در میان اکثر برنامه نویسان اهمیت برنامه نویسی چند لایه ای روز به روز نمایان شد همچنین با قوت گرفتن نرم افزارههای تحت جاوا و دات نت
این مساله به قوت مطرح شد
عمدتا برنامه نویسی چندلایه از 3 لایه به ترتیب زیر استفاده می کند
1- database layer
2- business layer
3- presentation layer
اکنون با یک مثال خیلی ساده نحوه تفکیک ومفهوم این 3 لایه را شرح می دهیم
فرض کنیم که یک بانک اطلاعاتی تحتsql – server داریم و می خواهیم از یک برنامه کاربردی به داخل این بانک اطلاعاتی رکوردی را اضافه کنیم
خوب اگر برنامه نویس دات نت هستید ابتدا
1- باید sqlconnection تعریف کنید که به بانک اطلاعاتی دسترس پیدا کند سپس sqlcommand برای اضافه کردن تعریف می کنیم
2- به پارامترهای sqlcommand مقدار می دهیم و آنها را به بانک اطلاعاتی ارسال می کنیم
3- اطلاعات را از کاربر بواسطه interface form در یافت می کنیم و به پارامترهای sqlcommand نسبت می دهیم و سپس نتیجه شکست یا موفقیت آمیز بودن عمل را به کاربر اعلام میکنیم
اکنون اگر به عملیات بالا خوب دقت کنید خواهید دید که ما می توانستیم تمام مراحل بالا را در سه لایه به ترتیب زیر تفکیک کنیم
1- در لایه اول یعنی database layer رشته اتصال به بانک اطلاعاتیی ودستور sqlcommand با پارامترهای آن
2- در لایه دوم business layer با فراخوانی لایه سوم اطلاعات را گرفته و پس از انجام عملیات بر روی آن به لایه اول فرستاده و از انجا به بانک اطلاعاتی
3- وسرانجام لایه سوم که می توان آن را لایه interface نیز نامید این لایه اطلاعات را مستقیما از کاربر دریافت میکند یا می تواند اطلاعات را به کابر نمایش دهد
از بزرگترین مزایای این سبک این است که شما اگر بخواهید نرم افزار تحت ویندوز یا تحت وب بسازید
با داشتن 2 لایه اول کافیست لایه سوم یکی برای تحت ویندوز و یکی برای تحت وب بسازید و لزومی نخواهد بود که همه را از اول بنویسید
علاوه بر ان می توانید با استفاده از uml براحتی پروژه خود را مستنند سازی کنید