آشنائی با VoIP :
VoIP چيست ؟
VoIP ( برگرفته از Voice over
internet protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از
اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن
سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نمايد و نیازمند یک اتصال broadband
نظیر DSL است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار
می دهند .
متداولترین کاربرد VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل ، سرویس
های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوريت یک سوئیچ تلفن انجام می شود . با
استفاده از فن آوری فوق ، استفاده كنندگان می توانند همچنان دارای يك شماره تلفن
باشند . در چنين مواردی ممكن است از يك آداپتور نيز استفاده گردد. آداپتور فوق اين
امكان را دراختيار استفاده كننده قرارخواهد داد تا بتوانند از يك تلفن معمولی نيز
استفاده نمايند .
در زمان استفاده از سرويس فوق ، مخاطب شما متوجه اين موضوع
نخواهد شد كه شما از فن آوری VoIP استفاده می نمائيد و قادر به تشخيص دقيق تفاوت
سرويس فوق نسبت به يك تلفن سنتی نمی باشد .
VoIP چگونه كار می كند ؟
در گذشته ای نه چندان دور ،
پيشگامان عرصه های علمی به اين نتيجه رسيدند كه می توان يك سيگنال را به صورت
ديجيتال و در يك مسافت طولانی ارسال نمود . بدين منظور می بايست قبل از ارسال
سيگنال ، آن را با استفاده از يك مبدل آنالوگ به ديجيتال(ADC) ، ديجيتال و سپس
ارسال و در نقطه پايانی انتقال،با استفاده از يك مبدل ديجيتال به آنالوگ(DAC)
مجددا" آن را به آنالوگ تبديل نمود .فن آوری VoIP نظير آنچه اشاره گرديد كار می كند
. در ابتدا ، صدای ديجيتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گيرد و پس از ارسال در
مقصد مجددا" به صوت تبديل می گردد. با ذخيره اطلاعات به فرمت ديجيتال می توان بر
روی آنان كنترل بهتری را اعمال نمود . مثلا" می توان آنان را فشرده ، مسير آنان را
تعيين و يا آنان را به يك فرمت جديد ديگر تبديل نمود .
شبكه های مبتنی بر
پروتكل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشكيل می گردند كه شامل يك هدر ( برای كنترل
ارتباطات ) و يك paylaod به منظور مبادله داده می باشند . فن آوری VoIP از بسته های
اطلاعاتی IP به منظور حركت در شبكه و رسيدن به مقصد نهائی استفاده می نمايد . Voice
(source) - > ADC - - - Internet - - - DAC - > Voice
(dest)
مزايای استفاده از VoIP نسبت به PSTN
در زمان استفاده از خطوط PSTN ، كاربران عملا" هزينه زمان استفاده شده توسط شركتی كه مديريت خط PSTN را برعهده دارد ، پرداخت می نمايند و هر اندازه كه بيشتر با تلفن صحبت نمايند هزينه بيشتری را نيز می بايست پرداخت نمايند. علاوه بر اين ، نمی توان بطور همزمان با بيش از يك شخص گفتگو نمود .در فن آوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . كافی است كه در آن مقطع زمانی ساير افرادی كه شما می خواهيد با آنان گفتگو نمائيد نيز به اينترنت متصل شده باشند . مكالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزينه های مربوطه ) می تواند ادامه يابد. علاوه بر اين ، می توان در يك زمان با چندين نفر گفتگو نمود . در زمان گفتگو با ساير افراد و بطور همزمان می توان با آنان داده ئی ( نظير تصاوير ، نمودارها و تصاوير ويديوئی ) را نيز مبادله نمود .
چرا تاكنون از اين فن آوری در ابعاد گسترده ای استفاده نشده است ؟
در اين بخش لازم است به برخی مسائل حاصل از ائتلاف بين معماری VoIP و اينترنت اشاره گردد. مبادله داده صوتی می بايست به صورت بلادرنگ و بدون توقف انجام گردد و اين موضوع با معماری نامتجانس اينترنت كه ممكن است از تعدادی روتر ( ماشين هائی كه مسيريابی بسته های اطلاعاتی را انجام می دهند ) به منظور مسيريابی بسته های اطلاعاتی استفاده نمايد، همخوانی نداشته و می تواند باعث بروز مسائل خاصی نظير افزايش زمان RTT ( برگرفته Round Trip Time ) گردد . بنابراين ، می بايست با اعمال تغييرات لازم و بكارگيری فن آوری های ديگر ، زمينه استفاده موثر از فن آوری VoIP را فراهم نمود .
نحوه ايجاد يك اتصال VoIP
برای ايجاد يك ارتباط مبتنی بر VoIP ، می بايست مراحل زير را دنبال
نمود ( تمامی مراحل می بايست به صورت بلادرنگ انجام گردد). • تبديل سيگنال آنالوگ
به ديجيتال : تبديل سيگنال صوتی آنالوگ به سيگنال ديجيتال ( مجموعه ای از صفر و يك
) توسط يك مبدل آنالوگ به ديجيتال ( ADC )
• فشرده سازی سيگنال ديجيتال : پس از
تبديل سيگنال صوتی به ديجيتال ، بيت های موجود می بايست بر اساس يك فرمت مناسب
فشرده تا آماده ارسال گردند . در اين رابطه از پروتكل های متعددی استفاده می گردد .
PCM و استاندارد ITU-T G.711 نمونه هائی در اين زمينه می باشند . • استفاده از يك
پروتكل بلادرنگ : در اين مرحله ، بسته های صوتی در بسته های اطلاعاتی و با استفاده
از يك پروتكل بلادرنگ ( عموما" RTP بر روی UDP ) قرار می گيرند.
• استفاده از يك
پروتكل سيگنالينگ : در اين مرحله لازم است از يك پروتكل سيگنالينگ به منظور
فراخوانی كاربر استفاده گردد . پروتكل ITU-T H323 نمونه ای دراين زمينه می باشد . •
تبديل سيگنال ديجيتال به آنالوگ : در سمت گيرنده ، می بايست بسته های اطلاعاتی از
يكديگر مجزاء ، داده ها استخراج و به سيگنال های صوتی آنالوگ تبديل و در نهايت برای
كارت صدا و يا تلفن ارسال گردند .
چالش های امنیتی VoIP
با
توجه به این که فن آوری VoIP در ارتباط با اتصال اینترنت است و از آن استفاده می
نماید ، مشكلات و مسائل امنيتی در ارتباط با كامپيوتر متصل شده به اينترنت می تواند
سرويس فوق را نيز تحت تاثير قرار دهد. فن آوری VoIP هنوز جوان است و بحث های مختلفی
در خصوص ظرفيت ريسيك پذيری آن وجود دارد . مهاجمان ممكن است قادر به انجام فعاليت
هائی نظير قطع مكالمه تلفنی ، استراق سمع ، برنامه ريزی و هدايت حملات مبتنی بر
مهندسی اجتماعی با بررسی Caller ID و در نهايت از كار انداختن سرويس فوق باشند .
فعاليت هائی كه مستلزم استفاده از حجم بالائی از منابع شبكه است ، نظير دريافت فايل
های حجيم ، بازی های online ، استفاده از محتويات چندرسانه ای ( صوت و تصوير ) ، می
تواند سرويس VoIP را تحت تاثير قرار دهد .
در زمان استفاده از فن آوری VoIP
ممكن با مسائل ديگری كه در ارتباط با روتينگ تلفن بر روی اتصال broadband اينترنت
است نيز برخورد نمائيم . برخلاف خطوط تلفن سنتی ، كه امكان استفاده از آنان حتی در
صوت قطع برق وجود دارد ، سرويس VoIP در چنين مواردی غيرقابل استفاده می گردد و ممكن
است مسائل خاصی را برای سيستم های امنيتی منازل و يا دستيابی به شماره تلفن های
اضطراری به دنبال داشته باشد .
نحوه حفاطت
در
زمان استفاده از سرویس فوق لازم است به موارد زیر توجه گردد : • بهنگام نگه داشتن
نرم افزارها : در صورتی که تولید کنندگان نرم افزار برای سیستم عامل دستگاه مورد
نظر نسخه های بهنگام شده ای را ارائه داده اند ، می بايست در اولین فرصت نسبت به
نصب آنان اقدام گردد . نسخه های بهنگام شده ممكن است فرآيند بهنگام سازی را در سطح
Firmware انجام دهند . با بهنگام سازی نرم افزارهای موجود ، پيشگيری لازم در خصوص
برخی حملات برنامه ريزی شده با هدف بهره گيری از نقاط آسيب پذير انجام خواهد شد .
• استفاده و بهنگام سازی نرم افزارهای آنتی ویروس : برنامه های ضد ویروس قادر
به تشخیص و حفاظت كامپيوتر شما در مقابل ویروس های شناخته شده می باشند. با توجه به
این واقعیت که مهاجمان به صورت مستمر اقدام به نوشتن ویروس های جدید می نمایند ،
لازم است که این نوع نرم افزارها همواره بهنگام باشند . • استفاده از گزینه ها و
تنظمیات امنیتی : برخی از ارائه دهندگان سرویس VoIP ، امکان رمزنگاری اطلاعات را
نيز به عنوان يك سرويس ديگر در اختيار مشتريان خود قرار می دهند . در صورت وجود
نگرانی در خصوص تعرض به حريم خصوصی خود ، می توان از اين ويژگی و ساير گزينه های
موجود در اين رابطه استفاده نمود .
• نصب و یا فعال نمودن یک فایروال : فایروال
ها با بررسی بسته های اطلاعاتی می توانند يك سطح حفاظتی مناسب در خصوص فيلتر نمودن
برخی كدهای مخرب جهت ورود به سيستم شما را انجام دهند . برخی از سيستم های عامل به
همراه يك فايروال ارائه می گردند. در چنين مواردی لازم است از فعال بودن آنان
اطمينان حاصل نمود . • بررسی تنظیمات امنیتی : هم کامپیوتر شما و هم تجهیزات و نرم
افزارهای ارائه شده جهت استفاده از سرویس VoIP ، امكانات و گزينه های متفاوتی را
در اختيار شما قرار می دهند . فعال نمودن برخی گزينه ها ممكن است ضريب آسيب پذيری
شما را در مقابل حملات افزايش دهد . بنابراين لازم است گزينه های غيرضروری را
غيرفعال نمود . پيشنهاد می گردد تنظيمات امنيتی به دقت بررسی گردد و صرفا" گزينه
هائی انتخاب شود كه ضمن تامين اهداف عملياتی ، باعث افزايش ضريب آسيب پذيری شما
نگردد .
VoIP ( برگرفته از Voice over
internet protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از
اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن
سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نمايد و نیازمند یک اتصال broadband
نظیر DSL است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار
می دهند .متداولترین کاربرد VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل ، سرویس های
تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوريت یک سوئیچ تلفن انجام می شود . با استفاده
از فن آوری فوق ، استفاده كنندگان می توانند همچنان دارای يك شماره تلفن باشند . در
چنين مواردی ممكن است از يك آداپتور نيز استفاده گردد. آداپتور فوق اين امكان را
دراختيار استفاده كننده قرارخواهد داد تا بتوانند از يك تلفن معمولی نيز استفاده
نمايند .
در زمان استفاده از سرويس فوق ، مخاطب شما متوجه اين موضوع نخواهد شد
كه شما از فن آوری VoIP استفاده می نمائيد و قادر به تشخيص دقيق تفاوت سرويس فوق
نسبت به يك تلفن سنتی نمی باشد .