IPTV چيست؟

... زیراهمواره کنترل، توقف و ادامه پخش و حتی بازگشت به دقایق در شبکه IPTV امکان پذیر است. تبلیغات نیز با توجه به سلیقه استفاده کننده از مجموعه های تعریف شده در سیستم و بر اساس آنچه استفاده کننده به عنوان علاقه مندیها تعریف نموده، انتخاب و پخش میگردد و بدین ترتیب بیشترین تاثیر گذاری را خواهد داشت.
در اولین نگاه میتواند مشاهده نمود که فناوری نوین هم اکنون نمای متفاوتی را از شبکه های تلویزیونی و رادیویی در اختیار ما قرار داده است.
تاریخچه:
در سال 1994 بخش خبری شركت پخش آمریكاییABC با نام "World News Now " به عنوان اولین برنامه تلویزیونی بر روی اینترنت پخش شد كه برای پخش آن از نرمافزار ویدئو كنفرانس "Cu-See-Me " استفاده شد.
Cu-See-Me : این واژه با تلفظ "see you see me " یك برنامه كنفرانس ویدیویی است كه كپیرایت آن، برای دانشگاه كورنل و همكاران آن محفوظ مانده است و كاربران اینترنت میتوانند از آن استفاده كنند. با استفاده از یك منعكس كننده، چندین گروه در مناطق مختلف میتوانند در حالی كه از كامپیوترهای شخصی خود استفاده میكنند، با هم در یك كنفرانس Cu-See-Me شركت كنند. این نرم افزار ارتباط تصویری كاملا رنگی، ارتباط صوتی، پنجره chat و ارتباطات وایت برد را امكان پذیر میكند.
در ژانویه 1998 شركت رادیو اینترنتی Broad cast.com/AudioNet اولین برنامههای تلویزیونی خودش را توسط شبكه اینترنت از روی تلویزیون WFAA-TV پخش كرد. و سپس در 10 ژانویه 1998 پخش این برنامهها را از تلویزیون KcTu-Lp دنبال كرد.
در گذشته این فن آوری به علت پهنای باند اندك شبكههای اینترنتی رشد چشمگیری نداشته است ولی پیشبینی میشود با توسعه پهنای باند و استفاده عموم مردم از شبكه اینترنت، تكنولوژی IPTV رشد چشمگیری داشته باشد.
نحوه ارائه تكنولوژیIPTV
این تكنولوژی جدید درحال حاضر به دو شیوه ارائه میگردد:1-اینترنت محور 2- تلویزیون محور
اینترنت محور: در این حالت موسسات رادیویی و تلویزیونی، ضمن قراردادن برنامههایشان روی آنتن به كاربران خود این اجازه را میدهند كه از طریق اتصال به اینترنت قادر باشند تا حدی در برنامهها دخل و تصرف كرده و آنچه را كه میخواهند دریافت كنند. در این حالت صفحات پخش برنامه به گونهای طراحی میشود كه در پایین، بالا یا اطراف آن، آیكونهایی وجود دارد كه مخاطب با كلیك كردن روی آن بتواند از امكانات خاص تلویزیون مجازی استفاده كند.
تلویزیون محور:در این حالت كامپیوتر به تلویزیون وصل میشود. صفحات پخش برنامه مانند حالت قبل دارای آیكونهایی جهت درگیر كردن هر چه بیشتر مخاطب با برنامه میباشد. بدین صورت هنگامی كه در حال دیدن برنامه مورد علاقه خویش هستید میتوانید با استفاده از Set-Top-Box خود كه شامل یك رایانه، كیبورد و مودم است، پیام خویش را از طریق شبكه برای فرستنده برنامه ارسال كنید و فرستنده یعنی موسسه رادیویی و تلویزیونی پس از دریافت پیام شما، امكانی را كه درخواست كردهاید در اختیار شما خواهد گذاشت.

انواع IPTV
IPTVها هم تصاویر تلویزیونی زنده (چند رسانهای) و هم تصاویر تلویزیونی ذخیره شده (بر اساس تقاضای افراد)یا VODرا پخش میكند. برای برگراندن تصویر و مرور دوباره آن یا به كامپیوتر یا یك سیستم نمایشی كه به تلویزیون وصل میشود، نیاز داریم. تصاویر در فرمتهای انتقالی MPEG2 و MPEG4 پخش میشود و در صورتی كه زنده باشد با IP Multicast و در صورتی كه به صورت ذخیره شده پخش شوند(VOD ) توسط IP Unicast منتقل میشوند.
جذابیت IPTV
یك پلاتفرمIP قابلیتهای زیادی را در اختیار كاربر قرار میدهد و مشاهده برنامههای تلویزیونی را كاملا جذاب و شخصی مینماید. برای نمونه كاربر در هنگام مشاهده یك مسابقه فوتبال، میتواند آمار مربوط به بازیكنان فوتبال را مشاهده كند و یا حتی در مواردی زاویه دوربین را تغییر دهد. حتی كاربر میتواند زمانی كه در منزل حضور ندارد، تنظیمات لازم را برای فرزندان خود انجام دهد و برای مثال یك برنامه مستند در مورد مدرسه را برای آنان نمایش دهد.

:نتیجهگیری
طبق پیش بینی یکی از مدیران مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی حداقل بيست شرکت مخابراتي برای ميليونها نفر از کاربران به ارائه خدمات از طریق پلتفرم IPTV این شرکت خواهند پرداخت. IPTV یا تلویزیون روی پروتکل اینترنت امکان پخش تلویزیونی از طریق خطوط تلفن را فراهم می کند.
پیش از این تلاشهای اولیه مایکروسافت در سال گذشته میلادی برای امضای قرارداد با شرکتهاي مخابراتي بی ثمر مانده بود. دلیل این موضوع انصراف شرکتهايي بود که با راه اندازی آزمایشی آن موافقت کرده بودند.
به گفته النا برانت مدیر بازاریابی برنامه IPTV شرکت مایکروسافت ، در حال حاضر AT&T ، Verizon و Swisscom به ارایه خدمات تجاری IPTV بر روی نرم افزار مایکروسافت پرداختهاند. با این حال به گفته او به استثنای خدمات Verizon ، که در بیش از 20 مرکز تجاری آمريکا ارایه می شود صدها هزار نفر از این خدمات بهره میگیرند
به عقیده Ed Graczyk مدیر بازار یابی و ارتباطات Microsoft TV این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. به گفته وی تعداد کاربران تجاری IPTV ارئه شده از سوی کریر های مذکور و همچنین BT Group PLC تا پایان سال جاری میلادی به میزان قابل توجه تری افزایش خواهد یافت.
در همین حال پیش بینی جهانی موسسه تحقیقاتی Diffusion Group در مورد استفاده از IPTV با خوشبینی مایکروسافت در این زمینه تطابق دارد. این موسسه پیش بینی می کند تعداد این مشترکان تا پايان سال 2010 بالغ بر 37.8 میلیون نفر خواهد بود.
مایکروسافت به منظور جذب بازار اروپا برای نخستین بار در نمایشگاه سبیت نحوه کار خدمات مبتنی بر پلتفرم نرمافزاری IPTV را به نمایش گذاشت. Graczyk در این باره می گوید سرویس های IPTV در مقایسه با سرویس های تلویزیون کابلی مزایای قابل توجهی دارند و این مزایا باعث جذب کاربران به این سرویس ها خواهد شد.
به عنوان نمونه ای از مزایای IPTV نسبت به خدمات تلویزیون کابلی ، Graczyk قابلیت تعویض سریع کانال ها بدون ایجاد وقفه ای کوتاه در هنگام تعویض را ، که در سرویس های تلویزیون کابلی امروزی دیده می شود، را به نمایش گذاشت. کاربران IPTV همچنین خواهند توانست به طور همزمان چندین ویدئوی جریانی ( Stream ) را بر روی یک صفحه نمایش تماشا کنند.
Graczyk همچنین قابلیتی را به نمایش گذاشت که توسط آن امکان ارتباط خدمات IPTV با خدمات تلفن کاربر را فراهم می شود و به این ترتیب کاربر در صورت داشتن یک تماس جدید می تواند آن را همراه با مشخصات تماس گیرنده بر روی تلویزیون مشاهده کند. کاربر همچنین می تواند تصمیم بگیرد که تلفن را جواب داده و برنامه در حال پخش را متوقف کند یا اینکه از پاسخگویی امتناع کند.
با این حال Graczyk به این نکته معترف است که علیرغم مزایای IPTV نسبت به خدمات کابلی بعید به نظر میرسد شرکتهاي مخابراتي بتوانند تعداد زیادی مشترک جدید جذب کنند. به گفته وی آنها پیش از فعالیت برای جذب مشتریان جدید در صدد ارائه این سرویس ها به مشتریان فعلی خود در قالب یک ارتقا یا عرضه ویژه خواهند بود.
منابع: